کشف خرس و ۴۷۴ پرنده قاچاق از داخل خودروی سمند آغاز فرایند انتخاب بازنشستگان و مستمری‌بگیران نمونه متهم به ۴۶ فقره سرقت پلاک خانه در مشهد دستگیر شد (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) واژگونی قایق در ولایت ننگرهار افغانستان ۲۰ قربانی گرفت ویدئو | لحظه دستگیری سارق خودرو توسط مردم در تبریز افزایش آموزش‌های مهارتی به ساکنان حاشیه شهر در خراسان‌رضوی والدین هلی کوپتری و  فرزندان گلخانه‌ای چه ویژگی‌های دارند؟ یک‌سوم دانش‌آموزان خراسان‌رضوی زیر پوشش برنامه‌های اوقات فراغت قرار می‌گیرند خبر خوش رئیس سازمان برنامه و بودجه: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در حال اجراست؛ معوقات پرداخت می‌شود (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) ماجرای پیک‌موتوری که گرفتار سارق موتورسیکلت در مشهد شد افزایش جمعیت، نیازمند کاهشی شدن طلاق است کشف مزرعه ارز دیجیتال در مشهد (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) «معلم بلاگری» از تهدید تا فرصت اعلام ممنوعیت‌های ترافیکی روز زیارتی امام‌رضا(ع) در مشهد(۱۲ خرداد ۱۴۰۳) وجود ۱۲۳ ساختمان ناایمن در مشهد
سرخط خبرها

حدود ۴۲ درصد علل مرگ و میر ناشی از سرطان‌های سیستم زنانه، مربوط به سرطان تخمدان است

  • کد خبر: ۲۲۷۷۰۱
  • ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۳
حدود ۴۲ درصد علل مرگ و میر ناشی از سرطان‌های سیستم زنانه، مربوط به سرطان تخمدان است
فلوشیپ آنکولوژی زنان و استاد گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: حدود ۴۲ درصد از علل مرگ و میر ناشی از سرطان‌های سیستم زنانه، مربوط به سرطان تخمدان است.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر ملیحه حسن‌زاده مفرد اظهار کرد: سرطان تخمدان یکی از مهم‌ترین سرطان‌های سیستم زنانه است که ۵ درصد علت مرگ سرطان‌ها در بانوان را شامل میشود و با اینکه ۱۹ درصد از سرطان‌های زنان را تشکیل می‌دهد، اما حدود ۴۲ درصد از علل ناشی از مرگ و میر زنان به علت سرطان تخمدان است.

وی افزود: معمولا سن بالا و یائسگی، مهمترین ریسک فاکتور‌های این بیماری است و متاسفانه بیماران اغلب در مرحله پیشرفته بیماری مراجعه می‌کنند که از همین رو بقای آنان چندان مناسب نیست.

حسن‌زاده در رابطه با فاکتور‌های خطر این بیماری نیز گفت: مواردی همچون عدم بارداری، نازایی، چاقی، شروع دوره پریود در سنین خیلی پایین و یائسگی در سنین خیلی بالا می‌تواند از علل اصلی سرطان تخمدان باشد. همینطور بیمارانی که باروری نداشته‌اند دو و نیم برابر بیشتر در معرض این بیماری هستند و مصرف دارو‌های نازایی نیز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش دهد و برعکس بحث شیردهی از عوامل کاهنده این خطر میباشد. مادرانی هم که بحث شیردهی را انجام نمی‌دهند تا یک و نیم برابر احتمال ابتلای آنها به سرطان تخمدان بیشتر خواهد بود.

وی اضافه کرد: عادات غذایی هم در ابتلای فرد به سرطان تخمدان موثر است و در کشور‌های صنعتی به دلیل سبک تغذیه‌ای که حاوی فست فود‌ها و رژیم غذایی پرچرب است معمولاً درصد ابتلای افراد به سرطان تخمدان افزایش می‌یابد. از سوی دیگر تعدیل رژیم غذایی و ورزش کردن می‌تواند این احتمال را کاهش دهد. بیمارانی هم که متاسیون ژنتیکی دارند، بیشتر در معرض سرطان تخمدان هستند و بالعکس مصرف قرص‌های جلوگیری می‌تواند این احتمال را کمتر کند.

فلوشیپ آنکولوژی زنان و استاد گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۸۵ درصد سرطان‌های تخمدان از خود بافت شروع می‌شوند باقی سرطان‌ها تظاهرات و فاکتور‌های خطرشان متفاوت است و به طور کلی علائم بیماری سرطان تخمدان در حال حاضر چندان مشخص نیست و عموماً بیماران در مراحل پیشرفته بیماری شناسایی می‌شوند.

وی در عین حال تاکید کرد: بیمارانی که مبتلا به سرطان تخمدان هستند، به طور معمول دچار نفخ، تورم، بزرگی شکم، سوء هاضمه، احساس سیری زودرس و تکرر ادرار و در مراحل پیشرفته دچار تنگی نفس، کاهش وزن و بی‌اشت‌هایی می‌شوند.

حسن‌زاده در خصوص درمان این بیماران نیز گفت: در مواردی که بیماری خیلی پیشرفته است و امکان جراحی در همان ابتدای مراجعه بیمار وجود ندارد، ابتدا جهت کوچک کردن توده سرطانی شیمی درمانی برای بیمار آغاز می‌شود و پس از آن مورد عمل جراحی قرار می‌گیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->